Wednesday, March 17, 2010

Besi mahal......???

Salam....

Lama sungguh tak menulis...
macam2 hal terjadi sejak akhir tahun lepas...
mood nak menulis pun hilang...

tak der apa nak tulis pun...
hanya satu perkara yg memang dah lama bersarang di kepala ni..
Masalah "besi penutup longkang atau parit yg hilang"...
Memang aku pernah mengalami...pagi2 nak keluar kereta..
nyaris tayar kereta nak termasuk dalam longkang depan rumah..
memang geram + marah + macam2 lagi ler...
pada yg pernah mengalami pasti tahu..
kena cari kedai besi lagi utk tempah baru..
alahai....betul2 menyusahkan...
nak buat report pun kena gelak jer nanti...

mungkin 90% termasuk aku mesti kata, kerja 'Mat pit'
aku tak salahkan mereka..sebab mereka dah memang bergitu..
apa yg jadi duit semua di rembat...

tapi aku BANYAK salahkan Pembeli atau tempat yg boleh dijual oleh pengambil tu..
Tanpa pembeli besi  tu..tak der nyer depa nak mengambil...
nak ambik buat apa ...
dah ler berat, kotor..silap2 kena kejar atau kena tangkap..

tapi sebab pemintaan "tinggi" maka besi penutup longkang tu terus dicuri
aku amat berharap kalau ada kelapangan...
pihak berkuasa buat ler serbuan kekawasan pembeli besi buruk tu..
kalau depa ni tak beli..kes kecurian ni x berlaku..
biar pengambil besi2 tu buat rumah dgn besi tu...

baru-baru ni penutup longkang di sebuah Masjid pun jadi mangsa..
kalau kawasan perumahan baru jangan cerita ler...
itu yg skrg..pemaju yg baik siap buatkan kunci sekali..

masa Aluminum mahal sikit masa dulu...
perkara yang sama berlaku..
kebal2 telefon serta lampu2 jalan..
pun menerima nasib yang sama...
depa sanggup mengadai nyawa utk mencuri nyer..
tapi kalau x der tempat utk dijual...
aku berani jamin..
tak der siapa pun nak susah payah buat kerja tu..
baik yg berakal..atau yg tinggal sikit akal..

entah ler...
macamana nak buat...
aku hanya seorg yg pandai tulis jer..
action.."0"..hehehe

sekian..

No comments: