Wednesday, October 21, 2009

Penyidai murah jer .......

Lama tak menulis dlm ni..
sbb sibuk menulis di  
http://kbdisini.blogspot.com/
blog tu cerita pasal Forex  saja...

Kawan2 mungkin menghadapi masalah penyangkut baju,
penyidai tuala dan sejadah yg cantek tapi tak tahan kan...

jadi kali ni aku turunkan ilmu membuat sendiri benda2 tu..
bahan2 hanya guna PVC paip serta T dan L joint.
Harga bahan2

PVC paip beli yg pjg sebatang  6Meter = RM5.70(sederhana tebal)
mintak ler kedai tu potong ke 150cm,baru boleh bawa masuk dlm kereta.
T joint 8  > 1= RM 0.45 =             RM 3.60
L joint 8  > 1=RM0.30 =              RM 2.40
Jumlah                                          RM 11.70

persediaan untuk membuat...

Potong PVC kepada (boleh guna gergaji besi atau boleh beli pemotong PVC)
70cm 4 batang (untuk tinggi)
55cm 4 batang(untuk lebar)
 7 cm 4 batang( untuk jarak diantara 2T penyidai)
 8 cm 4 batang(untuk jarak leber kaki)
 5 cm 4 batang(untuk sambungan dibahagian atas)
  Total digunakan 580cm

 siap potong.....

masa untuk menyambung dan membentuk penyidai ni..

cuba tengok gambar yg dah siap...



















pandangan atas sambungannya..


pandangan bawah pulak...





OK...mungkin nampak jelas tak bagaimana nak buat??
mudah saja...kan...

kalau nak menjadikan penyidai baju basahan..
tukar 5 cm 4 batang(untuk sambungan dibahagian atas)
bagi panjang ler...contoh 70cm  2batang
jadi 1 bahagian lebih tinggi dari yg 1..
Paip PVC kena beli lain ler ya..

mungkin bila dah siap 1...
kawan2 akan ada idea lain utk buat benda2 lain..
ubah suai saiz2 dan design nyer...

kebaikan buat sendiri ni..boleh buat ikut keperluan...
kalau nak lebih tahan..beli paip PVC yg tebal..
kemudian letak gam paip disambungannya tu.
confirm tahan.
tapi jangan ler sampai bagi anak2 bergantung..
kalau nak mcm tu, kena tukar PVC jadi batang besi...  :)

selamat mencuba...


3 comments:

nicky001 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

bagus gile idea..leh tak bg contoh yg besarr punyee

Anonymous said...

good idea:-)