Saturday, September 5, 2009

Simple Jer

Salam...
Bertemu lagi....

Hari ni aku nak tulis petua yang aku amalkan sendiri..
sejak dua menjak menjadi surarumah ni..
berat badan aku naik agak merisaukan....
ini cerita sebelum masuk bulan Ramadhan ya..

Jadi aku dok selak dan google ler "bagaimana nak kuruskan badan"
macam2 blog atau web yg aku layari...
macam2 petua aku temui...
akhir nyer..aku nak cuba 1 cara mudah...
Minum air 'asam jawa'
aku pun belasah ler asam jawa masak biasa..
ambik sesudu masuk dlm cawan campur air suam..
godak-godak(kacau) minum....
alahai...masam-masin pulak...
wife aku gelakkan..
Dia kata kena cari 'asam jawa kepal tu'
yang jual kat pasar malam atau Market
Macamana lak asam tu????
"tak der biji dan tak der campur garam"..

esok nyer ada pasar malam
jadi dia pun tunjuk ler..mana asam jawa kepal tu...
Yes...aku beli 2 kepal .. dalam 200gram sekepal, harga RM1.80
bermula dari situ kalau tak silap bulan Mac lepas...
aku menjadikan 'air asam jawa' minuman harian aku..

Tapi AWAS.....mula2 tu...
kalau nak minum asam jawa ni...jangan ler setiap hari...lain ler aku..dah biasa..
sbb aku mula2 tu..rasa melayang jugak badan...dok pergi toilet saja..
tumbuh bisul ..agak besar jugak kat betis..(mungkin toksik dari badan keluar kot)
lepas tu...alhamdulillah..bila dah biasa...siang malam aku belasah minum pun ok dah..

Dan yg paling mengembirakan aku...Tekanan darah aku..
dah boleh sampai kepada 120/80 , aku memang pesakit darah tinggi dan makan ubat..
tapi tak pernah rasanya sebelum minum air asam turun sampai 120/80..
paling baik penah aku turun masa check dgn doktor pun 140/90..
so..memang aku amat serasi rasanya pekena 'air asam jawa' ni..
badan pun rasa segar...berat badan pun dah tak bertambah...ada turun 2,3kg jugak ler..

dulu aku pengamal kopi genseng..tapi skrg tak dah...
pengamal tegar air asam jawa bancuh sendiri...

Oh ya...aku minum air asam jawa ni tanpa campuran lain..
tak der campur gula dan sebagainya.
sekarang aku dah tak minum asam jawa suam saja..
tapi air asam jawa sesejuk peti-ais...
ramuaannya: ambik se garfu asam jawa, ambik air sejuk kosong peti-ais..masuk cawan godak....
kalau pakai sudu susah sikit nak ambik asam ni dari kepalannya...
kena masa cuaca panas...terangkat....hilang dahaga......
se garfu asam jawa leh guna utk 3X,4X minum..habis air..tambah..
sampai hilang rasa masam or warna asam ler..jimat sungguh...

ok ler kawan2...
ini pengalaman aku...
selamat mencuba...hehehe
serasi utk aku...tak pasti serasi tak pada ko orang...

3 comments:

zam said...

nak try jugak ..mcm best jer..tq..bro

M.I.Ariffin said...

Wahab.Good for U. I suka juga tapi dalam botol yang dijual di kedai . Manis gila! Memang tak puas untuk hilang dahaga sebab sedap sangat. Nanti I try resipi you. P/S "sejak dua menjak " tu berapa "menjak" dah jadi "SURARUMAH". Aih, takkan soghang lagi kawan aku dok ghumah masak, kemas and jaga anak oi? Hang dok kat manna la? Huahaahah!

KB said...

Salam...Abg BenAriff...

jadi Surarumah sejak ogos tahun lepas..ambik VSS...skrg ni keje dari rumah.. :)..skrg ni dok di Penang, seberang Jaya..