Sunday, September 6, 2009

Suka dan gembira

Salam...

Ok petang2 ni nak tulis sikit isi Tazkirah di Surau tempat aku ni malam semalam..
Ustaz yg datang bertazkirah ni masa mula2 mukadimah dia..slow saja...
mata aku pun berat dah kelopaknya..antara dengar tak dengar dah...
tapi masuk bahgian petengahan..tu dia..menarik.....
mengantuk mata terus hilang...
ayat dia guna bersahaja saja...
memang smash baik punya..
banyak terkena kat aku jugak...

antara isi utk renungan bersama...

1..Sebagai Muslim yang benar2 bertakwa...
kita harus suka dan bergembira menanti  menjelangnya Ramadhan.
Jangan pulak gembira sebab adanya bazar Ramadhan atau ada jualan murah di gedung2 pasaraya.
Ni org kita kata beliau suka dan gembira sebab nak sambut Hari Raya....
sedangakan para sahabat Rasulullah menangis hiba kerana Ramadhan nak berlalu
dan tak pasti sempat tak utk menemui Ramadhan yang akan datang....
kita2 ni dah didik anak2 kita bergembira menyambut Hari raya..
lepas ni kena tukar, bergembira utk menyambut kedatangan bulan Ramadhan..Boleh ker???

2. Kita harus bergembira sebab dalam bulan Ramadhan saja ada Solat Tarawih..
dalam 11 bulan lain tak der ..kalau surau atau masjid nak buat pun tak jadi nyer...
Tapi jangan Solat sunat Tarawih saja kita dok kejar utk berjamaah.
tapi Solat Fardu lain buat2 lupa utk berjemaah..sedebuk kena kat aku...
Aku tengok para jemaah lain pun senyum jer...kena jugak ler...
Maka jadikan Ramadhan tahun ni permulaan utk kita selalu berjemaah di masjid atau surau.


3. Dalam bulan Ramadhan saja adanya Lailatur-Qadar..
kita semua sepatutnya gembira mencari nyer..
sebab ibadah malam tersebut bersamaan seribu bulan.
Tapi sebab tak nampak depan mata maka ramai yang bergembira membuat tahi-mata.
Habis gitu saja jer tawaran Allah tu...
Tapi...Para Malaikat yg di turun kebumi kata Ustaz.
tak akan masuk kerumah2 orang yg memutuskan silaturahim sesama jiran
dan rumah2 yang mempunyai patung2 yang di simpan elok...
kalau anak2 patung yg yang dibuat permainan oleh anak2 kita tu tak menjadi kesalahan.

Bergitulah serba sedikit intipati yang masih dapat aku ingat...

yang baik dari Allah yg sebaliknya dari kelemahan aku.....

No comments: