Tuesday, September 29, 2009

Jangan tertipu!

Salam...

lama tak menulis...
mabuk makan lemang dan kuih raya..hehehe

kali nak tulis utk peringatan semua...
jangan mudah tertipu!..
pasal apa ya...???

ok..aku nak mintak semua pembaca jadi pembeli bijak.
selalu kita tertipu oleh pengelur barang2...bukan penjual ya..
pengeluar barangan menjadikan penjual 'menipu' kita...

ok ler..pergi ker point utama.
aku bagi contoh paling mudah..sabun basuh.
sebab aku dan wife nyaris terkena.....

kalau nak beli sabun basuh..tak kira ler jenama apa..
jangan terus ambik bila tengok harga murah atau sama dengan harga lama...
ingat dulu2, jenama biasa kita beli harganya RM8 utk 3kg,

aku dgn wife siap ambik 3 pek lagi....

sebab jenama lain semua RM10 keatas..murah wooo
sebenarnya...
Harga RM8 tapi berat 2.5kg
yang lain RM10 utk 3kg....Tertipu kita kan...
pengilang skrg 'menipu' dalam kita sedar...
nak naikkan harga terus pembeli perasan..
jadi depa guna cara ni...
kita ingat jenama tu murah...tapi sebenarnya sama saja.

apa yg aku perasan...
susu utk anak2 kita pun guna cara sama...
harga sama..tapi berat akan dikurangkan...
banyak lagi barang2 kegunaan harian mengunaakan pendekatan ni.
macam ubat gigi,sabun mandi,sampoo..
kau orang cari ler lain2 lagi...

jadi kita biasa2 ler menjadi pembeli yang bijak..
jangan mudah 'ditipu' dalam kita sedar.

tapi ada jugak...
beli 2 kampit 5kg beras
lebih murah dari beli 1 kampit beras 10kg

tapi mungkin ramai yg tak perasan kot..
sbb dalam pemikiran kita beli byk lagi murah.
tapi tak semestinya...
kena ler bijak masa membeli ya..
rajin2 buat pengiraan...

ada masa beli byk iaitu dlm pek besar,
lagi mahal dari beli 1 pek kecik..
ada ler aku dgn wife saja2 kira... terjumpa..
susu manis 24 tin lebih mahal dari 1 tin susu jenama yg sama.
mungkin kos kotak kot :)
alahai....ingat beli byk lagi murah...

kesimpulannya...
1. kalau nampak harga barangan yg biasa kita beli tiba2 murah..
atau murah dari jenama lain..tengok beratnya.
2. Tak semestinya barangan dlm pek yg besar itu murah.

Maka..Jadilah pembeli yang bijak!..
Jangan tertipu...

1 comment:

Ash n Jam said...

betul..biasa gak jumpa brg yg beli byk lagi mahal/ sama je harga dgn beli 1..